Tilgivelse på 5 + 1 trin

Lær hvordan du tilgiver

Denne artikel artikel og øvelse blev egentlig til ved lidt af et tilfælde. Journalisten Maise Njor kontaktede mig, fordi hun var i gang med at skrive en artikel om tilgivelse til café magasinet ‘Where2go’. Hun havde allerede haft interview med en person, der havde svært ved at tilgive og en præst. Nu var det sidste hun manglede for, at hun kunne gøre artiklen færdig, en metode til at tilgive.

Tilgivelse er blevet et af mine specialer og mange klienter har været igennem tilgivelses processer. Det er ikke altid let at tilgive, det handler ofte om at komme dertil i den personlige udvikling, at du er parat til det. Der er ofte meget, der går forud for den egentlige tilgivelses process.

Der er mange teknikker til tilgivelse

Jeg har benyttet mig af mange forskellige teknikker i forbindelse med tilgivelse. Nedenstående teknik er blot en af mange. Let at lave selv. Når jeg guider klienter, bruger jeg ofte andre metoder eller kombinationer af flere metoder på en gang. Til tider kan en tilgivelses proces strække sig over flere sessioner.

Hvis du benytter dig af teknikken her på siden, så er det en rigtig god idé, hvis du bruger den over flere dage. Jeg gik for mange år siden på universitetet på Hawaii. Den indfødte befolkning på øerne, har et meget smukt ritual som de lærte mig. Hver nat inden du lægger dig til at sove, så tilgiver du alle som du har haft kontakt med i løbet af den dag der er gået. Det giver en rolig nattesøvn og dejlige drømme.

Hvorfor tilgive?

Når vi bliver svigtet, snydt og såret er det vores allervigtigste grænse, der bliver overskredet – nemlig vores tillid til andre menneske. Og når det sker, er tilgivelse noget af det sidste, vi tænker på. Men det er vigtigt at tilgive. Og det er faktisk vigtigt for vores egen skyld.

De smertefulde følelser af vrede, had, sorg, hævn, skam, skyld, som oplevelsen fra fortiden påvirkede dig med, bliver ved med at have magt over dig, indtil du tilgiver. Hvad det end var der skete dengang, har det magt over dig, hvis du stadig oplever negative følelser af vrede, skyld, skam, sorg, magtesløshed eller foragt. Kan du stadig mærke de samme negative følelser, når du tænker tilbage på plageånden fra din klasse, der drillede dig eller gjorde dig til grin? Hvis du kan, har plageånden stadig den samme magt over dig som dengang.

Når vi kommer i kontakt med de negative følelser, dræner vi os selv for energi, for livsappetit, for glæde, for spontanitet, for kontakt med andre mennesker. Negative følelser slår os ihjel indefra og ud. Negative følelser er baseret på frygt. Når der er frygt, er det svært at mærke kærlighed. Når der er mangel på kærlighed er der mangel på glæde. Og uden glæde er livet tomt.

Tilgive og glemme?

Du skal altid huske, at tilgive er ikke det samme som at glemme. At tilgive er noget, du gør for dig selv, for at komme videre, for at slippe den magt fortiden kan have over dig. Du tilgiver, så du kan leve et liv i harmoni med dine nærmeste, med dig selv og med verden. Og der er nogle enkle skridt, som du kan tage for at opnå den sjælefred, som tilgivelse bringer. Se dem her:

En kort tilgivelses proces.

1.Erkend at det der skete i fortiden stadig har magt over dig. Den person der skadede dig dengang, skader dig endnu. Når du tænker tilbage, kommer du i kontakt med de samme følelser, som var der dengang. Oplevelsen og personen stadig her magt over dig. Acceptér det.

2.Gør hvad du kan for at forstå den, der har skadet dig. Oftest vil du finde ud af, at personen der har skadet dig, har gjort det for at styrke sit tomme selvværd, vinde popularitet på en usund måde. Oftest skader folk dig på grund af manglende forståelse, tolerance, frygt eller manglende selvværd. Sæt dig i personens sted. Vil du gerne være ham eller hende? Gør hvad du kan for at se verden med deres øjne. (ikke altid et godt sted at være)

3.Luk dine øjne og vend din opmærksomhed indad. Tænk på en person, du elsker ubetinget og mærk følelsen af kærlighed og at elske. Hold kontakten til følelsen. (den er god og kan ikke opleves for ofte).

4.Med kontakten til følelsen af kærlighed visualiserer du nu, at du konfronterer personen med den skade og smerte du har oplevet. Når du gør det med en følelse af kærlighed, vil du opleve at du kommunikerer på en helt anden måde. Læg mærke til, hvordan personen reagerer.

5. A) (Personer fra fortiden du ikke længere har kontakt til) Når du har fået sagt alt det du har brug for at sige. Så forestil dig, at mellem dig og personen er der et bånd. Et bånd, der blev etableret engang for lang tid siden, som stadig holder dig fanget i fortiden. Skær båndet over og se personen svæve væk. Gentag øvelsen flere gange, hvis det er nødvendigt. Til sidst vil du opleve, at når du tænker på det du har tilgivet, at det ikke længere fremkalder nogle negative følelser i dig. Du har lige gjort noget fantastisk for dig selv.

B) (Personer der er i dit liv nu) Når du har fået sagt alt det du har brug for at sige, så husk at det er en person, du holder af, elsker og som også holder af dig eller elsker dig. Hold hele tiden kontakten til kærligheden. Fortæl personen at du nu tilgiver, at du nu har sluppet de negative følelser og er parat til at komme videre. Gentag øvelsen nogle gange. Når du oplever at de negative følelser er væk stopper du øvelsen. Nu er du parat til at lave øvelsen sammen med personen næste gang i mødes.

5+1. Og det vigtigste punkt. Den vi oftest har mest brug for at tilgive, er os selv.

Tilgive eller fortrænge?

Du ved at du har tilgivet, når du kan tænke tilbage på den person/oplevelse, der tidligere påvirkede dig negativt, med neutralitet, med et smil, hvor du kan tænke, ’og hvad så’, jeg er kommet videre’. Eller med andre ord kan sige til dig selv, og hvad så. Når du har sluppet fortidens skader og smerte, vil du hurtigt opleve at ting, der sker i nuet, som er negative påvirker dig mindre og meget ofte kan du tage det med et smil, fordi de negative følelser fra fortiden ikke længere har magt over dig. Du faktisk startet på en frisk. Klogere, smartere og gladere.

De fleste af os har haft oplevelser, som vi ønsker at hævne – oftest blev hævnen aldrig ført ud i livet, så når du tænker tilbage på at du aldrig fik din hævn oplever du først vrede og så skyld. Glem alt om hævn, gør i stedet alt hvad du kan for at få et liv, hvor der er glæde og harmoni…..Den bedste hævn er, at du ved og kan vise omverdenen at det er gået dig godt og du har det godt, at du lever det liv du ønsker at leve. Forestil dig at kunne møde din gamle klassekammerat (plageånden), og at du med et smil kan hilsen på ham eller hende og spørge hvordan det går.

Mange der har oplevet jalousi er interesserede i at tilgive. Du kan læse min artikel om jalousi her.

Du kan læse mere om tilgivelse her Klik her for at komme til kontakt siden

 

Copyright Erik Lunøe 2007 og 2010

About the author

Erik Lunøe Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2013 Erik Lunøe
Print Friendly
ved |
apr 2

About Erik Lunøe :

Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google | View all posts by Erik Lunøe

Forrige postGratis MP3 Power Nap Næste postRegression i hypnose og hypnoterapi
Erik Lunøe

Artikler