Tænk positivt og optimistisk

Du kan lære at tænke positivt og optimistisk.

Tænk positivt og optimistiskVil du gerne lære at slippe dine negative tanker og tankemønstre?

Negative tanker kan være meget destruktive for dit velbefindende. En af de bedste måder til at få det bedre på, er ved at ændre dine negative tanker og din selvkritik til positive tanker. Du vil i den følgende artikel og med den følgende selvhypnose og NLP øvelse lære, hvordan du kan tage ansvar for dine tanker så de bliver positive og optimistiske. Bruger du selvhypnose teknikken over en periode, vil du lægge mærke til at du har det bedre med dig selv. Du vil få mere energi og overskud i hverdagen og mere lyst til livet.

“Once you replace negative thoughts with positive ones, you’ll start having positive results.” Willie Nelson

 

En lille ændring kan skabe en stor forandring.

Din oplevelse af livet, er først og fremmest påvirket af hvordan du vælger at fortolke det. Du giver selv mening til alt hvad du oplever. Den mening du giver begivehederne i dit liv påvirker, hvordan du har det. En af de ting jeg oftest lægger mærke til, når jeg hjælper klienter med lavt selvværd, depression, angst eller stress er, at de for det meste har mange negative tanker om sig selv og fremtiden. For at de kan begynde at få det bedre, starter vi oftest ud med at ændre de negative tanker til noget, der er mere realistisk og mere positivt og optimistisk. Efter en eller to sessioner begynder de allerede at mærke en bedring i deres mentale og fysiske tilstand. Det er nogle gange meget simple teknikker, der skal til at skabe store forandringer. Du vil kunne få glæde af en af dem i slutningen af denne artikel.

Du er selv med til at skabe dine resultater.

Har du nogensinde sagt til dig selv, “Jeg vidste det ville ske”?

Brug lige nu et øjeblik på at tænke tilbage på et tidspunkt, hvor du sagde det til dig selv.

Og tænk nu på, hvad tænkte du om det, der skulle ske før du gjorde det?

De tanker du har, er med til at skabe de resultater du får. For at skabe ændringer i dit liv, skal du skabe ændringer i dine tankeprocesser. Det er ikke noget du klarer på en enkelt gang. Mange af de tanker du har lige nu, har sikkert været der længe og mange af dem er en gammel vane som du måske ikke engang lægger mærke til. Tanker kommer og går lige så tilfældigt som et blad der blæser rundt i vinden. Dine tanker påvirker hvordan du har det. Når du har kontrol over dine tanker, er du også selv med til at bestemme, hvordan du har det. Den proces du kan lære til sidst i artiklen, vil kunne skabe forandringer i din tænkning meget hurtigt.

Hvad får du ud af at tænke mere positivt og optimistisk?

Der er nogle mennesker, der er i stand til at se alt fra den mest positive side. Det er næsten ligegyldigt hvad der sker i deres liv, de har en evne til at se tingene i et lys, der giver dem styrke til at komme videre.

Når du bruger lidt energi på at identificere dine negative tanker og derefter begynder at udskifte dine negative og selvkritiske tankemønstre, vil du begynde at forbedre din mentale sundhed og du vil også komme til at mærke fysiske fordele. Forskningen har i lang tid vidst, at optimisme og positiv tænkning er med til at reducere stress, nedsætter chancerne for at få depression, det giver dig et bedre humør og styrker dit immunforsvar. Ud over de forandringer, der finder sted fysisk og mentalt, vil du også mærke at der sker forandringer i din selvtillid og dit selvværd. Du får det bedre med dig selv og begynder at tro mere på dig selv. Udfordringer i dit liv som du måske har gået og udsat, fordi du ikke troede nok på dig selv og dine kompetencer, bliver nu mulige.

 

“As you think, so shall you become.”  Bruce Lee

 

Det kan være yderst vanskeligt at fokusere på det gode i livet, når der sker dårlige ting. Det er muligt for dig at træne din hjerne til at fokusere mere på de gode ting, der er i dit liv, i stedet for at du holder fast i det dårlige. Nogle gange kan det, at ændre de vanemæssige tankemønstre være lettere end du tror.

 

Lad os lave et lille eksperiment med negative tanker og hvordan de påvirker dig.

For det meste er erfaring den bedste læremester. Jeg vil foreslå at du laver den følgende lille øvelse.

Negative tanker  1. Til venstre kan du se et foto af en kvinde, der sidder i et hjørne. Brug lidt tid på at se på    billedet.

  2. Hvorfor tror du hun sidder der i hjørnet på den måde hun gør?

  3. Luk dine øjne og lev dig ind i billedet. Forestil dig, at du er hende.

  4. Åben dine øjne og noter dine erfaringer.

 

Du skulle lave dette lille eksperiment for at du kunne mærke, hvor let det er med tankens kraft at skabe en negativ tilstand for dig selv. Hvis du lavede øvelsen, blev du måske ked af det, det kan også være, at du følte dig modløs eller svigtet eller noget helt andet.

 

 

 

Nu laver vi det samme eksperiment med positive tanker og hvordan de påvirker dig.

Positive tanker  1. Til venstre er der et foto af en kvinde, der hopper i vand. Brug lidt tid på at se på billedet.

  2. Hvorfor tror du hun hopper op af vandet på den måde, som hun gør?

  3. Luk nu dine øjne og lev dig ind i billedet. Forestil dig at du er hende.

  4. Åben dine øjne og noter dine erfaringer.

 

Nu har du lavet et andet lille eksperiment og lagde du mærke til hvordan din tilstand blev forandret. Nu har du det sikkert bedre igen. Hvis du lavede øvelsen er du måske glad eller føler dig mere optimistisk.

 

At skabe en positiv forandring for hvordan du har det, er ganske let.

Det er ofte meget lidt der skal til for at vi kan forandre hvordan vi har det og også hvordan vi oplever det der sker.

Jeg ville have at du skulle lave øvelsen for at vise dig, at du har det i dig, der skal til for selv at bestemme, hvordan du har det.

Når du har tanker, der er negative eller destruktive laver din hjerne billeder af det du tænker på. Helt på samme måde som i det lille eksperiment ovenfor. Jeg kunne have bedt dig om at lave øvelsen på en anden måde. Hvis du i stedet havde tænkt på et tidspunkt i din fortid, hvor du havde det skidt eller du kunne have tænkt på et tidspunkt, hvor du havde det rigtigt godt. De billeder din hjerne laver er med til at bestemmer din indre stemning og tilstand.

Der er en grund til at reklamefolk, kan tjene rigtigt mange penge på at forbinde de produkter, der skal sælges med positive følelser. Når du ser en reklame, skal du helst tro at produktet gør noget godt for dig, når du ejer det.

Vil det ikke være en fordel, at have det godt og være positiv?

Når du er mere positiv og optimistisk, har du større chance for at få succes i dit liv.

Ved at lave øvelsen, der kan ændre din negative tankegang til at blive mere positiv, får du større mulighed for at skabe succes i dit liv. Succes er mange ting. For mig er det oftest at gennemføre de ting jeg sætter mig for. Når jeg gennemfører de ting jeg sætter mig for, ved jeg at jeg styrker min personlige udvikling og hele tiden lærer.

Det kan være noget helt andet for dig. Det jeg ved er, at alle ønsker succes. Det kan være at finde et bedre job, at tjene flere penge, at finde den rette partner, at lære et nyt sprog, at løbe et marathon, at bestige et bjerg, at blive en bedre forældre, lære at meditere, at komme ned i vægt, at blive fit eller at få råd til at tage et års orlov. Hvis du har negativ tænkning i forhold til dine drømme om succes, er der en meget lille chance for at du får dem gennemført. Er du i stedet positiv og optimistisk og tror på at du kan gøre det, vil du med meget større sandsynlighed gennemføre det og få succes. Succes vil helt automatisk styrke din selvtillid og dit selvværd og du vil få lyst til at skabe endnu mere succes. Succes har den dejlige bivirkning, at succes avler mere succes.ønske om at vokse er så stærk, at det endda kan vokse på vægge eller gennem en

Hvordan vil din verden se ud, hvis du tænker mere positivt og optimistisk?

 

  1. Hvis du ikke var så hård og kritisk overfor dig selv, hvordan ville du så have det?

  2. Hvis du troede på at du kunne få succes med dine planer og mål, hvordan ville det være at gå i gang med dem dem?

  3. Hvordan ville det være for dig, at kunne få det bedste ud af alle situationer?

  4. Når du får succes med en af dine planer for fremtiden, tror du at du vil have mere lyst til at kaste dig ud i et nyt projekt?

  5. Tror du på, at når du får succes med dine mål, at du får styrket din selvtillid og dit selvværd?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERASelvhypnose og mentaltrænings øvelse til at tænke positivt om fremtiden.

Denne øvelse vil træne dit ubevidste sind til at tænke mere positivt. Du vil få mest ud af øvelsen, hvis du laver den flere gange. Gerne et par gange dagligt i to uger. Jeg foreslår, at du laver øvelsen, når du er vågnet om morgenen og når du lægger dig til at sove. Du kan selvfølgelig lave den på alle andre tidspunkter. Husk at, hvis du kun laver øvelsen en enkelt gang, vil det virke på samme måde som, hvis du satte dig for at løbe et marathon og kun løbetræner en gang inden selve løbet. Du vil måske kunne gennemføre det, men resultatet, vil blive derefter.

 

Det er en stor fordel for dig, hvis du bruger lidt tid på at lære øvelsen udenad inden du går i gang.

  1. Find noget du gerne vil have succes med, men som du ikke tror på, at du kan gennemføre.

  2. Luk dine øjne i og begynd at slappe af.

  3. Forestil dig nu, at foran dig står der en kopi af dig, der tror på at du kan gennemføre, det du gerne vil.

  4. Lev dig ind i, hvordan du ville have det, hvis du havde det på samme måde som kopien af dig. (Det er samme metode som i den lille øvelse med de to billeder ovenfor i artiklen)

  5. Fokuser igen på din kopi og læg mærke til de forandringer som kopien har oplevet ved at have gennemført det. (Er kropsholdningen anderledes, er kropssproget mere levende, er der et større smil. Læg mærke til alle de forandringer du kan.)

  6. Når du er helt tilfreds med det du ser, forestil dig at du bliver et med kopien.

  7. Hvordan er det for dig nu, at tænke på det du gerne vil have succes med? (Tror du nu mere på at du kan? Bliver du mere motiveret? Føles det lettere at gennemføre det?). Læg mærke til alle de positive forandringer du oplever, når du tror på at du kan.

  8. Åben dine øjne og tænk på det igen. Noter ændringer.

 

Håber du fik glæde af øvelsen.

Andre artikler du kan have glæde af:

Selvtillid til eksamen

Selvtillid og selvværd

Slip af med præstationsangst

I januar 2009 havde jeg besøg af magasinet Liv og Sjæl. Artiklen handler om at være mere positiv. Du kan læse den her. Der er også en god øvelse med.

Copyright Erik Lunøe 1998 – 2013

About the author

Erik Lunøe Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2013 Erik Lunøe
Print Friendly
ved |
apr 14

About Erik Lunøe :

Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google | View all posts by Erik Lunøe

Forrige postSelvtillid til eksamen
Erik Lunøe

Artikler