panikangst

panikangst

Panikangst og panikanfald kan behandles med hypnose.

Begrænser panikangst og panikanfald også dit liv?

“Det kom ud af det blå” er et udtryk som jeg har hørt mange sige, når de beskriver, hvordan de oplevede deres første anfald af panikangst. Oplevelsen af panikangst er det samme som at være i en situation med reel frygt. En person, der oplever et panikanfald oplever det som en reel frygt. Som ved en reel frygt bliver vejrtrækningen hurtigere og kan ende med hyperventilation, musklerne spænder op, hjerterytmen bliver væsentligt hurtigere, huden kan bluse op og blive meget rød, der pumpes adrenalin ud i kroppen og der kan komme kraftige spændinger i maven.

Panik angst eller panikanfald er intense episoder af frygt, der er så kraftige, at det kan føles som om du er ved at dø, ved at besvime, ved at miste kontrollen eller at du er ved at blive skør. Et panikangst anfald kan være så intenst at du virkelig oplever det som om dit liv er i fare. Panikanfald er en alvorlig lidelse og den kan blive meget invaliderende.

Panikangst og panikanfald begynder hos mange allerede i teenage årene eller i den tidlige voksenalder. Et af de væsentlige kendetegne ved panikangst er, at det som regel kommer helt uden varsel og uden nogen årsag. Den uforudsigelighed som panikanfald kan have, vil over tid føre til at der bruges meget energi på at have bekymringer over, hvornår det sker igen.
Hvis panik anfaldene fortsætter over længere tid, kan det blive meget stressende. Den angst ramte opbygger en slags sikkerhedszone, for at beskytte sig mod fremtidige angreb. Det kan være at undgå steder, hvor der tidligere har været panikanfald, det kan være at have objekter med, der gør at personen føler sig mere sikker. I nogle tilfælde kan panikangsten blive så stærk, at det eneste sted, der føles sikkert, er i hjemmet.

Hvor kommer panikangsten fra?

Eksperterne ved ikke med sikkerhed, hvorfor kroppens naturlige advarselssystem pludselig bliver aktiveret. De klienter jeg har haft med panikangst, har oplevet at deres første anfald kom på vej til skole, hjemme hos venner, på arbejdet, ved et busstoppested, i toget, på ferie, i skoven, på stranden og mange andre steder. Første angreb kan udløses af fysisk sygdom eller større stress i et menneskes liv. Årsagerne kan omfatte en interaktion med mentale eller psykologiske og fysiske begivenheder. Når stress er alvorlig som det kan blive i situationer, hvor man har mistet sit job eller har haft dødsfald i familien, kan hjernen komme til at aktivere den del af hjernen, der styrer frygt responsen. med tabet af sit job eller et dødsfald i familien, kan det stimulere den del af hjernen, der styrer frygt reaktion. Mange der har haft op til flere stressende perioder inden for kort tid kan også komme til at få panikanfald.

Panikanfald udløses oftest af følgende årsager:

 

  •    Alvorlige problemer i parforholdet
  •    Bekymringer om ens helbred
  •    Fysisk sygdom
  •    Problemer på arbejdspladsen
  •    Dårligt selvværd eller selvhad
  •    Følelsesmæssige problemer
  •    Bekymre om økonomi
  •    Juridiske problemer
  •    Fysisk eller følelsesmæssig misbrug
  •    En traumatisk situation
  •    Vidne til eller offer for en forbrydelse
  •    Livsovergange som ægteskab, det første barn og dødsfald i familien

 

Det første anfald af panikangst kan føre flere med sig.

panikanfaldDet  første panikanfald er normalt uventet, og kommer “ud af det blå”. Det kan skræmme dig så meget, at du begynder at tage skridt til at beskytte dig mod fremtidige angreb. Måske du begynde at undgå steder, der minder dig om din første angreb. Måske har du kun gå ud efter, at du har din mobiltelefon, en flaske vand og andre objekter, som du håber vil holde dig sikker. Måske du prøver hårdt på at “stoppe tænke over det.” Du arbejder hårdt for at holde panikken på afstand.
Men over tid, kan du finde dig selv oplever flere panikanfald, i en række forskellige omstændigheder. De fleste af disse vil ikke være helt uventet. Mest efterfølgende angreb forekommer som reaktion på forskellige signaler som ind i et overfyldt område, en trafikprop, eller blot bekymre sig om at have et panikanfald. Men der kan stadig være nogle overraskelser: for eksempel, kan du have en natlig panik angreb, der vækker dig ud af en sund søvn. Eller du kan finde dig selv oplever underlige følelser af depersonalisation, som du dræbe tid med venner eller kolleger.
Hver gang du “flygte”, men …
Hver panikanfald slutter, uden at dræbe dig, gør dig skør, eller nogen af ​​de forfærdelige ting, det ser ud til at true. Men dette i sig selv, at du overlevede alle dine angreb uden katastrofe, er normalt ikke nok til, at folk til at forlade deres frygt bag.

Er der en årsag til panikangst og panikanfald?

Hvis jeg er bange, betyder det at jeg er i fare. Frygt er et nyttigt signal, der advarer os om en fare nu og her og motiverer os til at handle ved at beskytte os selv på bedste måde. Dette er dog ikke altid helt sandt. Hvis du har set gyserfilm eller læst gyserbøger, så ved du også at det er muligt at blive bange, selvom du også ved at det der gør dig bange er noget der foregår på en skærm. Vi kan sige at din hjerne narre dig til at tro du er i fare. Panik angst skyldes det samme.
Hvordan virker en skræmmende film arbejde?
En skræmmende film narrer dig til at føle bange. Det manipulerer de oplysninger, du modtager, for at fylde dig med frygt, selv når du sidder der gumlede på alléen popcorn. En skræmmende film narrer dig.
Tricket er dette: Du oplever ubehag som du ser den ubehagelige materiale af filmen, og din krop reagerer, som om du var i fare. Du oplever reel fysisk frygt, selvom du ved, “det er kun en film.”
Panic bruger den samme trick
Når du bliver narret til at reagere, er det helt naturligt at du gør alt hvad du kan for at komme væk fra de ubehagelige følelser, der mærkes i kroppen. Det virker bare modsat. At forsøge at komme væk fra følelserne, er det samme som at aktivere flugt reaktionen i kroppen og hjernen. Angten bliver mere intens. Det er her angstanfaldet har sin magt. Hvis du i stedet kunne trække vejret roligt og afslappet og sige til dig selv, ‘lige nu er jeg tryg og sikker og alt er godt’, ville du opleve at angsten hurtigt ville aftage, men det er oftest letter sagt end gjort.

Carinas angstanfald historie

angstanfald panikangstCarina opsøgte mig i efteråret 2006. Hun havde på det tidspunkt haft angstanfald i 4 år og været i forskellige former for terapi, men følte ikke at hun var kommet videre.
Hun fortalte som indledning til hendes første session, at det første angstanfald hun havde haft, var på hendes 21 års fødselsdag.
Carina havde været på arbejde hele dagen og var på vej hjem, hvor hun vidste at familien ventede. Hun skulle køre fra det indre København til Greve, hvor hun boede sammen med siden forældre og søster. Der var som altid masser af biler på vej sydpå og da hun næsten var ved Ishøj, havde en bølge af frygt skyllet ind over hende. Hun blev bange for at miste kontrollen over bilen, hvilket kun forstærkede angsten og hun følte sig mere bange end nogensinde tidligere. Til alt held fik hun kørt bilen ind til siden, inden hun mistede kontrollen helt. Hun følte sig helt ude af kontrol og kunne ikke forstå, hvad de var der skete med hende.
Efter at have holdt pause på motorvejen i omkring 20 minutter forsvandt frygten gradvist og hun kunne køre forsigtigt hjem.
Carina fortalte, at hun på det tidspunkt ikke var klar over, at de næste 4 år ville panikangst være en del af hendes liv. Der kom angstanfald på arbejdet, derhjemme og når hun var ude med venner og veninder. Hun følte sig nervøs hele tiden og drak ofte øl og vin om aftenen for at forsøge at dæmpe angsten.
Efter et år med angstanfald og nervøsitet opsøgte hun læge og fik medicin. Hun startede også i den forbindelse hos en psykolog. Hun forsøgte op til flere gange at komme væk fra medicinen, men hver gang hun stoppede blev angsten værre.
Som mange andre med angstanfald ledte hun efter andre behandlingsmetoder til at komme af med angsten og det var i den forbindelse at hun læste om hypnose. På dette tidspunkt af hendes liv havde hun mistet sit arbejde på grund af angsten. Hun havde ofte sygemeldt sig, fordi hun ikke turde tage afsted om morgenen. Hun så sjældent venner og havde droppet sine fritidsaktiviteter. Hun beskrev det som, at angsten var et fængsel.
I terapien udforskede vi mange områder af hendes liv og angsten, både gennem samtale og i hypnose. Det var allerede efter 2. session at hun oplevede den første forandring. En veninde havde ringet hende op og inviteret hende med i biografen. Normalt ville hun automatisk have sagt nej til det, men af en eller anden grund svarede hun i stedet, ‘ja’. Det var først efter at hun havde afsluttet samtalen, at hun blev klar over at hun skulle ud af hjemmet og ind til København. Det gjorde hende lidt nervøs, men der var noget i hende, der fik Carina til at tro på at det måske kunne lade sig gøre. Hun fortalte, at i biografen havde hun et kort øjeblik haft en snigende fornemmelse af frygt, og at hun havde brugt nogle af de teknikker hun havde lært i hypnose og frygten havde sluppet efter et par minutter.
Jeg så Carina tre gange mere og afsluttede forløbet. Carina har været hos mig nogle gange efter, dog ikke for panikangst.

Hvad kan du selv gøre for at slippe af med panikangsten?

Vær åben for at prøve nye ting. Du skal være villig til at prøve nye ting. Ny adfærd, nye tanker og nye retninger. Når du afprøver nye ting og oplever dem uden at få angstanfald styrker du din egen tro og dit håb for at komme igennem panikanfaldende.
Hvis du kender nogen som har haft panikangst, kan de bruges som rollemodeller og være motiverende for dig.
Yoga, meditation og selvfølgelig selvhypnose er alle gode værktøjer. Yoga og meditation kan lære dig nogle gode teknikker til at beherske åndedrættet i pressede situationer. Hvis du lære selvhypnose, kan du bruge visualiseringsteknikker, hvor du forestiller dig selv være tryg og sikker i de situationer, der kan fremkalde angstanfald.

Hvordan kan hypnose og hypnoterapi hjælpe dig?

hypnose panikangstHvis du har oplevet panikangst eller panikanfald og har talt med andre som også har oplevet det, ved du sikkert at alle oplever det forskelligt og det som udløste det første angstanfald er meget individuelt. Jeg tager derfor altid udgangspunkt i den individuelle historie og strukturer forløbet ud fra de oplysninger jeg får.
I hypnose og hypnoterapi arbejder vi som udgangspunkt med at finde frem til de dybere liggende ubevidste årsager, der førte til de første anfald af panikangst. Her er det muligt, at lave omstruktureringer, der i fremtiden vil give det ubevidste bedre muligheder for at reagerer på samme måde som du gjorde før du fik panikangst og ofte bedre. I mange tilfælde har jeg oplevet at mine klienter havde meget stress, vrede eller store omskiftninger i livet i forbindelse med deres første angstanfald.
De fleste, der opsøger mig for panikangst oplever bedring allerede efter de første sessioner. Oftest varer et forløb fra tre til seks sessioner.

 Har du brug for en lille hurtig teknik til at hjælpe dig til at håndtere panikangst?

Jeg har skrevet en lille guide, der vil kunne hjælpe dig med at finde ro på kommando. Den er her.

 

 

 

Copyright Erik Lunøe 1998 – 2013

About the author

Erik Lunøe Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2013 Erik Lunøe
Print Friendly
ved |
mar 14

About Erik Lunøe :

Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google | View all posts by Erik Lunøe

Forrige postsukkerafhængighed Næste postEr jalousi ved at ødelægge dit parforhold?
Erik Lunøe

Artikler