Mindfulness – Mindfulness meditation

Mindfulness meditationMindfulness meditation – Opmærksomheds meditation

Mindfulness meditation er en videnskabelig bevist metode til at slippe angst, depression og stress.

Mindfulness meditation kaldes på dansk for opmærksomheds meditation eller at leve Mindfuldt. Mindfulness meditations formen er en af de klassiske buddhistiske meditations teknikker. Meditation har eksisteret i over 5000 år og har lige siden været en metode til at finde indre ro, afslappelse og velvære. Det er også samtidig et rigtigt godt redskab til selv terapi, hvis det bruges rigtigt og udøveren er tålmodig med sine resultater.

Hvad er Minfulness meditation godt for?

Det er vigtigt at forstå, at Mindfulness meditation ikke på nogen som helst måde er en ‘Quick Fix’ metode til at få det bedre. De resultater, der opnås med Mindfulness meditation kommer over tid og de kommer uden for din bevidste kontrol. Det er dog videnskabeligt bevist at Mindfulness meditation, har hjulpet mange med at slippe blandt andet angst, depressioner og stress. Nogle af de resultater andre har fået med Mindfulness meditation kan du bland andet læse om i Eckhardt Tolles bog ‘Nuets Kraft’? eller Jon Kabat-Zinn’s bog ‘Lige meget hvor du går hen, er du der’. Begge bøger er gode kilder til at finde mere information om Mindfulness. Særligt Jon Kabat-Zinn’s bøger, har jeg selv været meget glad for at læse og der er masser af videnskabelige resultater.

Hvorfor bruge en CD/MP3 til din Mindfulness Meditation?

Der er mange årsager til at bruge en MP3 lydfil som ekstra redskab, når du mediterer. Først og fremmest skal du helst meditere dagligt, hvis du vil have resultater. Det er hensigten med alle meditations former at de bliver en del af hverdagen. Det kaldes at have en praksis. At have en meditations praksis, betyder at du mediterer hver eneste dag, ligegyldigt om du har lyst til det eller ej. Du gør det fordi du har lovet dig selv at du vil gøre det. Da jeg selv for mange år siden gik i gang med at meditere, brugte jeg kassette bånd (ja, det er lang tid siden).

– Har du tænkt på at komme i gang med at meditere, men kan ikke lige finde tid til det?

– Går du til meditation og mangler et ekstra redskab til at guide dig gennem meditationen, når du laver den selv?

– Kunne du tænke dig at kunne meditere hvor du end er?

– Har du hørt om alle de positive sideeffekter, der er ved meditation?

– Mangler du overskud i hverdagen

– Har du svært ved at koncentrere dig?

– Er du tit og ofte stresset?

– Har du svært ved at stoppe negative tankemønstre?

– Føler du dig ved siden af dig selv?

– Mangler du centrering?

Mindfulness meditation

(Opmærksomheds meditation) (Varighed 51.56 min) Pris 10.00 Euro. Add to Cart

Guidet Mindfulness meditation. Min stemme vil guide dig hele vejen igennem meditationen. Det eneste du skal gøre er at være opmærksom på, hvad min stemme siger og følge med.

Læg i kurven Add to Cart

Hvordan Mindfulness meditation MP3 blev til. Det handler om at leve mindfuldt.

Jeg begyndte selv at meditere for over 20 år siden. Her arbejdede jeg med forskellige systemer. Det var blandt andet meditationen, der førte mig til NLP og selvhypnose. Udforskningen af meditations systemer første mig også til Kabbala, Tantra og Zen meditation. Undervejs blev blev jeg også ført ind i Mindfulness meditation og havde til at starte med svært ved at holde opmærksomheden på meditationen i mere end en halv time. Det skyldtes først og fremmest at mange af de andre systemer jeg havde arbejdet med ofte havde meditationer på cirka en halv time. Min krop og neurologi var så trænet i at stoppe meditationen efter 30 minutter at jeg automatisk ‘kom tilbage’.

For at lære at være længere tid i mindfulness meditationen lavede jeg denne MP3 fil og den hjalp mig utroligt meget. Efter et par uger var det let for mig at være i meditationen i de lidt over 50 minutter og efter et par uger mere kunne jeg strække tiden endnu længere uden at bruge Mindfulness meditations lydfilen.

Jeg har lavet denne MP3 fil, som er på 51 minutter. Det er lang tid for de fleste at starte med, men samtidig det tidsrum, der over tid giver det bedste resultat. Hvis du til at starte med mener, at 51 minutter er for lang tid til at meditere i, er det fint. Du kan evt. sætte timeren på din mobiltelefon til at ringe efter det antal minutter, som du mener du til at starte med kan afsætte til at meditere. Start for eksempel med 10 minutter dagligt den første uge. Så brug et kvarter den næste uge. Bliv sådan ved, indtil du kan holde fokus i alle 51 minutter.

Din tålmodighed er vigtig når du praktiserer Mindfulness

Mindfulness er som nævnt videnskabeligt bevist for at hjælp med at slippe stress, angst, depressioner og meget andet. Det er vigtigt at når du begynder at gøre Mindfulness til en del af din hverdag, at du ikke forventer at de resultater du ønsker kommer fra den ene dag til den anden. Det tager tid for både kroppen og sindet at slippe de mønstre og tanker du har opbygget over lang tid. Nogle gange over mange år. Resultaterne vil komme over tid. Hvornår kan ingen sige. Dit sind arbejder i sit eget tempo. Lad være med at presse det. Lad være med at evaluere dig selv undervejs. Du skal bare gøre det.

Det du lærer af at være Mindfull er af meget stor værdi for dig og dit liv. Til at starte med er det vigtigste du lærer,  at dine tanker blot er tanker, intet andet. En tanke er aldrig virkeligheden. Det er en tanke. Et produkt af dit sinds erindringer.

Over tid lærer du at skubbe alle de uønskede tanker væk. Først skal du dog lære at blive opmærksom på dem. At de er der og at de kommer af sig selv, igen og igen.

Dine tanker fremkalder følelser – Mindfulness meditation lærer dig at kontrollere dem.

Hver eneste tanke du har fremkalder en følelse. Når du tænker en negativ tanke, ligegyldigt hvad den går ud på, så længe den er negativ, vil det fører til en negativ eller ubehagelig følelse i din krop. Tænker du mange tanker som er negative. Det kan for eksempel være tanker der er angst prægede eller tanker der er forbundet med stress, så er det de følelser du får i din krop. Har du mange af den slags tanker, så vil det over tid nedbryde dig indefra. Med Mindfulness lærer du at få kontrol over dine tanker. Til at starte med finder du ud af at de blot er tanker og at du ikke behøver at følge dem. Du lader dem blot være, erkender at det er en tanke. Intet andet.

Over tid vil du finde ud af at de negative tanker bliver færre og færre og til sidst er de væk det meste af tiden. Det er her du også finder ud af at du har det meget bedre. Din stress, angst eller depression er forsvundet. Du er fuld af livsenergi, positiv og optimistisk i forhold til livet. Du har det godt.

God fornøjelse.

Mindfulness – Copyright Erik Lunøe 2005 og 2010

About the author

Erik Lunøe Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2011 Erik Lunøe
Print Friendly
ved |
maj 11

About Erik Lunøe :

Erik Lunøe er en dansk Coach, NLP Terapeut og hypnoterapeut. Han har i de sidste 20 år arbejdet med at støtte andre i deres personlige udvikling. De mange års erfaring i personlig udvikling og terapeutiske processer, har specialiseret ham i at arbejde med stress, angst, depressioner, fobier, vægttab, seksualitet og selvtillid og selvværds problemer. De fleste problemstillinger løses oftest hurtigt. Google | View all posts by Erik Lunøe

Forrige postLyshealing mod stress Næste postTidligere liv
Erik Lunøe

Artikler